15 februari 2015

En helg med boostat självförtroende och bättre valla:-)


Sportlovsvecka i Göteborg och efter att ha jobbat första halvan av veckan packade vi på torsdagen in oss i bilen och rullade upp till stugan. Vi tog med oss grannpojken som gillar att hänga med oss dit och har väldigt roligt tillsammans med Alvin. 
Som alltid är det underbart att komma upp till stugan och när vi kom fram hade farbror Håkan kokat både vitkålssoppa och grönkålssoppa som vi och barnen njöt flera portioner av medan elden sprakade i brasan :-)
På fredagen var det så dags för skidträning för mig. Med ett lite sargat självförtroende efter förra helgen lopp och förtvivlan över hur svårt det här med valla är beslutade vi att valla om mina skidor. Farbror Håkan tog ut dom i snickarboden och satte igång. Valla väck, smälta på rejält med glidvax, sickla ytan slät, rugga upp fästytan och på med klistervallan. Vi valde -3 - +10 då temperaturen låg strax över nollan. Det syntes att Håkan gjort det där förr:-)

Eftersom förra helgens lopp var tungt med dåligt glid valde vi att korta ner spannet för fästvalla. Det visade sig vara ett bra drag! Vilken skillnad! Bästa vallningen jag någonsin haft! Tack Håkan! Jag njöt i fulla drag de 15km jag hann åka på Hagge GK innan det var dags att åka tillbaka till stugan och fika med pappa och Agneta som kom på besök. 

På lördagen satte vi klockan på 04.30. Mackor var förberedda i kylen och bilen var packad. Vi väckte barnen som gosade in sig i baksätet med kudde och filt och strax innan 05 kom vi iväg. Det var mörkt ute och medan dagen grydde körde vi mot skidbackarna och rullade in på parkeringen vid Tandådalen innan personalen hade hunnit komma:-)
Det var dimmigt och grått men strax sprack det upp och vi fick en underbar dag i Tandådalen och Hundfjället med strålande sol! SÅ tacksamma! På seneftermiddagen var vi trötta, nöjda och lyckliga och körde de ca 20 milen tillbaka till stugan igen. 
Efter en god natts sömn ringde klockan tidigt på söndagmorgon igen. Då var det dock bara jag som gick upp medan de andra sussade vidare. Jag gick upp till storstugan, satte på kaffe och kokade gröt. Knäckte i ett ägg i slutet av kokningen för lite extra krafter och strödde rejält med chiafrön över gröten. Mmm....älskar min gröt!!! Och älskar Chiafrön!!! 
Jag njöt av gröten medan det ljusnade och ekorren mumsade fågelfrön utanför fönstret. Tog sen bilen 3 km bort till golfbanan för ett skidpass. Ett par andra morgonpigga skidåkare var också där men sen dröjde det ett par timmar innan spåren fylldes av både mer och mindre vana skidåkare. 
Allt flöt på, tyckte inte jag hade riktigt lika bra glid som i fredags men tiden visade på ett bättre snitt så känslan var lite missvisande. Tiden idag blev ca 5min/km så det blir bättre och bättre! 
Jag försökte tänka på tekniken, använda höfterna både i stakmomentet och i diagonalåkningen samt att räta upp ryggen vilket blir med automatik när höften tryggs fram. Det ger både bättre kraft samt att ryggen inte blir lika ansträngd. 
Nerförsbacke med sväng har varit min stora skräck, allra helst om spåren är dåliga men jag läste att man ska trycka ner ytterskidan, alltså om det svänger till höger ska tyngden ligga på vänsterskidan. Praktiserade det under dagens pass med gott resultat:-)
3 mil fick jag ihop innan det var dags att bege sig tillbaka till stugan och dra oss hem till Göteborg igen. 

Jag kan konstatera att om jag jämför förra helgens lopp där jag efter tre mil var gråtfärdig och bara ville att det skulle ta slut med igår då jag efter tre mil kände ett lyckorus och njutning och önskade att jag hade tid att åka mer så blev det en rejäl boost av självförtroendet! 
Kan konstatera att med rätt valla kommer man en bra bit och med förbättrad teknik ytterligare en bit på en lättare väg mot målet. Sen kan man läsa om olika sorters skidor, hur ett högre spann ger bättre stakning och proffsen har 10-15 olika par skidor. Men nu är det ju inte så att jag ska vinna Vasaloppet utan jag ska hålla mig undan repen som dras, ta mig i mål och få min medalj och bocka av första utmaningen i En Svensk Klassiker :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar