14 februari 2016

Prioriterade om! Det blev en Icebug-runda...

Jag skulle åkt Engelbrektsloppet i helgen som var men det blev inställt på grund av brist på snö. Så oerhört trist!!! Då tänkte jag istället åka Västgötaloppet men 42 km distansen blev fullbokad innan jag hann anmäla så det fanns bara platser på 21 km. Kändes inte värt att lägga så mycket tid en lördag som det skulle gå åt för att köra till och från Ulricehamn för bara 21 km. Jag ville ha morgonmys med familjen istället och en dag tillsammans. När jag vaknade på lördag morgon var det vitt på marken och en blandning av snö och hagel. Min kropp skrek "Jag vill ut och springa!" Den här årstiden blir det inte så mycket löpning, allra helst inte när det är fokus skidåkning som gäller någon vecka till. Men idag ville jag helt enkelt inte åka skidor, jag ville springa! Efter en skön morgon med mys i soffan tillsammans med familjen och en go frukost så snörade jag på mig mina Icebugs och gav mig iväg. Jag andades djupa andetag, kände den friska luften fylla lungorna och en lyckokänsla började sprida sig i kroppen. Jag känner mig verkligen lycklig när jag får springa! Jag är så tacksam att jag kan springa så inga skador eller något annat i min kropp hindrar det. 

Det var inga mängder med snö så jag valde att springa i skogen, ville utnyttja mitt skoval och vek in i Billdals park. Jag sprang genom parken, vidare förbi Billdalsvallen, bakom fotbollsklubbstugan och upp i skogen mot Årekärr. Det går uppåt och uppåt och uppåt.... :)

Det är en fin slinga och man möter inte så många. Idag mötte jag en man med sin hund och ett par tjejer till häst. När jag var uppe på toppen stannade jag för lite styrkeövningar och foto samtidigt som jag njöt av utsikten.


Jag fortsatte ner på andra sidan berget och vände sedan tillbaka samma väg. Uppåt, uppåt för att sedan få ett gott medlut nedåt och en fart att ta med mig hela vägen hem. Det blev drygt en mil i härligt kuperad terräng, frisk luft, vitt på marken och jag var lycklig :) Jag längtar verkligen efter att springa mer nu, att ut på långa rundor med fågelkvitter och grönska!

På söndagen var jag tvungen att få till lite skidåkning också. Otaggad till tusen smög jag upp kl 6 och åkte iväg till Skidome. 

Det var redan ett antal entusiastiska åkare där och föret var inte lika bra som sist. Det gick trögt och jag fick inget riktigt flyt i tekniken. Försökte fokusera ännu mer, frånskjut, distinkt stavisättning, tyngdöverföring..... Puh...20 varv hade jag bestämt mig för och 20 varv fick det bli! Att vara mentalt stark har sina fördelar och känslan när man är klar är riktigt riktigt skön!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar