11 februari 2014

På nyinköpta längdskidor är nu första kilometrarna av träningen inför Vasaloppet 2015 avklarade!

Jag är ingen längdåkningstjej, har aldrig varit och frågan är om jag någonsin kommer att bli? Visst har jag åkt lite på längden när jag var liten... och när vi åkte ut på tur i Sälen för några år sedan med småbarnen i skidpulka...och så på gymnasiet då. Hagaklassikern som bl a innehöll 3 mil på skidor. Det var 3 mil på lånade skidor och det var bakhalt i princip hela vägen. Men, även på den tiden var jag envis så det var bara att kämpa sig igenom. 
Nu tänkte jag vara lite mer förberedd så förra veckan köpte jag skidor, stavar och skor som man kallar det nu. Inte pjäxor. 
Så i lördags när vi kom upp till stugan åkte jag bort till golfbanan där det fanns ett 4,5 km långt spår. Stakade mig iväg och trots töväder med moddigt underlag så gick det rätt okej. Två varv tog jag mig runt innan det blev mörkt och på andra varvet började tekniken bli lite bättre. Två varv, det är alltså en tiondel av sträckan som väntar 2015.... :-)
Efter två dagar i skidbacken med utförsåkning tänkte jag så ta ett par varv till idag innan vi skulle rulla hemåt Göteborg igen. Men jösses! Igår regnade det lite och inatt var det minusgrader så hej vad det gick på skaren!  I första nedförslutningen for skidorna iväg och pang så satt jag på rumpan! 
Tittade mig omkring..."Var det nån som såg??!!" 
Nej, det var ingen annan som var så dum att ge sig ut idag! Jag fortsatte i alla fall och strax kom en till nedförsbacke. Jag var fullständigt skräckslagen när jag inte hade något annat val än att släppa på och försöka hålla balansen. Den här gången gick det vägen och jag lyckades hålla mig på benen i de dåliga isiga spåren. Nästa nedförsbacke var det dock kört igen, pang på rumpan och kanten på skorna rätt in på hälsenorna. Aj, det gjorde ont! Då efter ca 1,5 km insåg jag att skaderisken var överhängande på det här underlaget och det var bäst att inse sina begränsningar. Även om det var vackert!
Jag packade ihop, åkte hem till stugan och tog på löpardojjorna istället och gav mig ut på en go 15 km runda. Kändes som ett bra val! 
Nåja, med bra kondition, hyfsad teknik och en jädra massa vilja ska det nog gå vägen i mars 2015 :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar