Fyll i din mailadress för mail vid nya inlägg :)

18 februari 2014

Dags att öka......

Känner mig laddad att öka träningsintensiteten nu! Lunchträningarna förra veckan och denna har haft ett blandat innehåll av rodd, styrka och intervaller på löpbandet. 
Igår stiftade jag också bekantskap med en ny maskin. Skidmaskinen:-)
Jisses, den tog i skulderpartiet och axlarna. SÅ bra för mig!Jag behöver öka styrkan i överkroppen både för nästa års Vasalopp OCH för löpningen. Och också för min utmaning i MIT Tough Team! Mer om detta i ett senare inlägg:-)
Det är lätt att bara fokusera på att springa och bygga styrka i benen när man satsar på löpning men coremuskulaturen samt rygg och axlar är oerhört viktig för att orka ha en bra hållning när man springer och på så sätt en bra löpekonomi. 
Träna spänst för ett bra avstamp som tar en i rätt riktning är även det toppen att lägga in i träningen. Knäböj med upphopp och burpees eller om det känns komplicerat så börja med "vanliga" upphopp. 
Löpekonomi kan man säga är ett mått på 
hur mycket energi (syre) man använder. Ju mer man tränar desto bättre löpekonomi får man men man kan också fokusera på att aktivt träna upp löpekonomin genom att träna mer i sitt målsättningstempo.
Har man som mål att förbättra sin tid på en sträcka så gäller det att träna längre och längre sträckor i det tempot man vill klara. Alltså sitt målsättningstempo. 
Ett sätt är långa intervaller med några minuters vila mellan intervallerna och efter hand kan man korta ner vilan och öka på antal intervaller.
Så....nu blir det fler sådana pass! 
Jag har liksom fastnat i ett 5.40 min tempo på långpassen. Det är lika svårt både att minska och öka tempot, det bara sitter i benen liksom..... 
Men nu ska det alltså ändras! Tempot ska upp! Framför allt på milen och halvmaran! Sen får jag hitta en bra nivå för maran men det får komma lite närmare dagen med stort M:-)
Idag på lunchen hann jag med uppvärmning 1 km och sedan fyra intervaller på 1 km i 5.0 respektive 4.30 minuters tempo. Tänker mig två sådana intervallpass och två styrkepass på lunchen per vecka och minst två löppass "i verkligheten" varav ett riktigt långpass. 
I söndags landade långpasset på 18 km men jag blev rätt stum i benen efter 16 km, förmodligen mycket beroende på att jag missat att fylla på både mat och vätska. Klantigt! Men, det blir så blir ibland helt enkelt och jag måste fortsätta jobba för att bli bättre på planering för matintaget. 
Toppade sedan det passet med att hänga med svägerskorna till Ullared. Frågan är vilket som gjorde mig tröttast....:-)
Ullaredsbesöket gav i alla fall utdelning genom att jag hörde en bekant stämma mellan hyllplanen. Och där var han! The man himself! Härliga Ola-Conny, han finns verkligen där på varuhuset! 
Jag var inte tillräckligt pinsam för att gå fram och ta en bild tillsammans med honom, men ett smygfoto fick det allt bli. Och en stunds tjuvlyssnande bland fröna och nötterna.....för det skulle jag ju ändå handla. Haha :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar