02 februari 2015

Längdskidåkning över stock och sten..


Ja så kan det se ut när man försöker åka skidor i Göteborgsområdet.....Det har ju snöat, det har snöat ganska mycket t o m, men.....det är alldeles för varmt, för blaskigt, rötter och stenar är för ivriga att kika fram. Längtar efter våren kanske:-) Vem gör inte det, egentligen.... Men först vill jag ändå ha lite snö! Har ju ett litet nätt lopp att tänka på om fem veckor! Några mil på skidor kan ju vara bra att ha innan men det känns som att det är svårare att hitta bra spår än att klara skidåkningen. 
I lördags åkte vi till Rigortorpet i Lindome. Anläggningen är superfin och när snö finns har det hur fina förutsättningar som helst. 

Min man och yngste sonen följde med och vi gav oss av utmed elljusspåret. Lillkillen är grym på längdskidorna men jag körde ändå på för att få till ett litet träningspass. På sina ställen var det hyfsat men tyvärr alldeles för mycket genomslag av jord, rötter och stenar. På slutet var det en fläck alldeles nedanför en mindre backe och jag tänkte "Den där är lugn, den hoppar jag över" Hmm....hoppa med längdskidor kanske inte är det bästa valet då.....lite fel avvägning gjorde att det tog tvärstopp och där låg jag framstupa med skidorna i vädret! Snyggt jobbat! Det gick bra i alla fall så jag trasslade ut benen, väntade in grabbarna och sen drack vi varm Oboy och åt bulle istället. 

Min känsla från förra passet kvarstod dock, bakhalt och inget glid så jag tänkte att jag får lämna in skidorna och få bort den gamla tejpvallan som var blandad med något annat sen vi var i Norge förra året. Men min man som faktiskt, tro det eller ej är envisare än mig tänkte att det måste vi kunna lära oss själva. Sagt och gjort, iväg till sportaffären och inhandla ett kit och en kompletterande borste. Upp på vinden och leta fram det gamla strykjärnet vi tänkt ge sonen när han flyttar (nu får han ett nytt istället) och så satte vi igång. Killen i sportaffären gav väldigt bra råd och broschyren som följde med var tydlig och bra. Man kan även gå in på http://www.swixschool.com/ för att se klipp. 
Dessa behövde vi dock inte utan Lucas grejade det galant i alla fall.

På med Vallaväck och av med gamla vallan. Sedan på med glidvalla och fästvalla.
Igår var det sedan dags att leta spår för att testa vallan. Återigen inte det lättaste så det slutade med ett kort varv på Hamra golfbana där gräset stack upp på fler ställen än det inte gjorde det.... Jag hann i alla fall känna att vallan var klart mycket bättre än tidigare! Nu kollar jag väderleksrapporten och hoppas på snö även här i Götet! Ser rätt bra ut just nu i alla fall och även om det förmodligen inte blir så mycket så jag väljer att vara glad så länge snön faller :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar