05 november 2014

Efter teknikträning på "Det perfekta löpsteget",....

....löpteknikkursen som jag gått i höst kändes benen lätta som luft när jag med raska steg gick därifrån för att hinna med spårvagnen! Jag vet inte om det var pga övningarna vi kört eller glädjen över aha-upplevelserna som gjorde det, eller en kombo av båda :-)

I måndags var det uppföljning på höstens kurs och vi repeterade de löpskolningsövningar som vi kört. Nu en dryg månad efter sista kurstillfället var det verkligen toppen med påminnelser om varför vi gör övningarna och vart vi vill nå med dessa. Thomas som håller kursen påminner oss om "den goa känslan", att hitta sin trigger som ger ett flow i löpningen. Upp med bröstet, fram med höften. Ett tips av många som jag ska ta med mig är att ligga på magen och sträcka upp överkroppen så höftböjaren sträcks och sedan ta med den känslan i löpningen. Perfekt att köra i samband med plankan!

Mycket handlar om känsla när det gäller teknik, man känner när man gör rätt bara man vet hur man ska göra. Thomas är grym på att med små små påminnelser ge känslan av rätt. Sen är det upp till sig själv att behålla den, ta den med sig och utveckla den. 
Jag ska verkligen försöka lägga in teknik i mina rundor, hitta känslan och bygga in den i min löpning och jag ser fram emot fler träningspass med coachning och aha-upplevelser framöver och en fortsättningskurs i vår:-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar