Fyll i din mailadress för mail vid nya inlägg :)

01 november 2014

Det finns gröt och så finns det gröt :-)

Jag älskar min gröt! Det finns ingen frukost som ger mig samma bra start på dagen och goa känsla i magen. Jag älskar den som den är, bara havregryn kokade i vatten och lite salt, men jag älskar också att "hotta" till den ibland. Eftersom det inte blir så mycket proteiner av den lilla skvätt mjölk man får i sig tillsammans med gröten och proteiner är viktiga att få redan till frukost så är det ett enkelt sätt att knäcka i ett ägg i sluter av kokningen.

"Va!! Ägg i gröten??!!" brukar reaktionen bli. Och visst kan det ju tyckas märkligt, men det förändrar inte smaken särskilt mycket alls och konsistensen som blir ger en lenare gröt. 

Förutom att bara ha kanel eller sylt på gröten brukar jag mosa en banan och lägga som ett täcke på gröten och kanel ovanpå det. Riktigt riktigt mumsigt kan jag lova! Och har jag inte redan i kokningen rört i chiafrön så strör jag dessa ovanpå allt! 


Chiafröet upptäckte jag redan för några år sedan när jag läste en artikel om aztekerna som använde dessa i sin basföda. De odlas på höga höjder i Anderna och har används tusentals år tillbaka av indianerna. När jag fick nys om de här fantastiska fröerna fick jag beställa dom från en engelsk sida. Idag kan man köpa chiafrön från många hälsokostsidor exempelvis bodystore.com som jag länkar till här i min blogg och även i de flesta hälsokostaffärer. 
Det finns ingen annan naturlig källa som innehåller mer omega-3 än dessa små guldkorn. 2 tsk chiafrön innehåller mer omega-3 än en normalstor laxfilé. 
Förutom det nyttiga fettet från linolensyran innehåller det lilla fröet massor av protein och hela 18 av de 20 olika aminosyrorna. 
Som att inte det är nog så får det också plats kolhydrater i fröna där det mesta består av fibrer av den vattenlösliga sorten som gör gott för tarmfunktionen och håller blodsockret stabilt. Och det är ju aldrig fel!
Mineralerna magnesium, zink och kalium har också sin plats i chiafröet! 
Det bildas en gel i magen av chiafrön som liksom skapar en barriär mellan kolhydraterna och de enzym som bryter ner kolhydraterna vilket gör att det går långsamt. Det är toppen för diabetiker och för att öka uthålligheten vid olika uthållighetssporter. 
Hoppas det funkar idag när Finalloppet 19 km i Skatås står på agendan :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar