09 april 2015

Livsfarligt eller...?

Ja.....jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta än....:-) Jag har tyckt att rullskidor verkar livsfarligt och när IK Stern erbjöd oss medlemmar att prova på en kväll så tog jag chansen för att se om det är så farligt som det det ser ut...! 
I torsdags var det så dags! Vi samlades i IK Sterns stuga för att bli tilldelade det vi behövde låna. Jag hade med mig mina pjäxor, stavar, skidhandskar och min cykelhjälm och lånade ett par rullskidor. 

Vid introduktionen berättade en av ledarna hur ett par rullskidor fungerar, att de inte går att dra bakåt för då är det stopp. Det var därför lätt som nybörjare att ramla om man glömde det. Hmm....hängde inte riktigt med hur han menade där, varför skulle man ramla för det....? Jag sa till mina vänner att det där får han nog visa sen hur han menade. Men se, det behövde han inte för jag testade själv jag!
Vi började med att så sakta åka längs med 8:an i Skatås och samlades sedan för vidare instruktioner. Min ena skida, den vänstra liksom svängde in framför den högra och jag åkte fram till ledaren för att fråga om detta. Jag stod mitt framför honom, började prata och plötsligt såg jag himlen istället för människor och jag hann tänka massor innan jag slutligen landade pladask på rumpen. Det borde gjort hur ont dom helst men konstigt nog gjorde det inte ont alls. Hade nog en väldans tur som inte landade på svanskotan.....
Hur som helst, jag kravlade mig upp och utbrast "Aha, det var DET du menade!"
:-)
Vi körde sedan fram och tillbaka, stakning, diagonalåkning utan stavar, diagonalåkning med stavar, stakning med frånskjut, stakning bara med hjälp av magen och slutligen nerförsbacke med bromsning och nerförsbacke med sväng. 
Min skida som svängde in framför den andra visade sig vara lite tokig eftersom när jag bytte och satte den på höger sida så drog den utåt som ett skatesteg till höger. Det gjorde att jag inte riktigt fick feelingen för det här med rullskidor..... kunde inte köra på så mycket och ta ut rörelserna och kände inte som det var jobbigt alls mer än att hålla In skidan som ville svänga utåt. Men......när jag vaknade på fredagsmorgonen kände jag trots allt lite i musklerna så om det lilla jag gjorde igår tog på skidåkarmusklerna så ja.....då kanske jag ska ta mig en andra funderare framöver:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar