25 augusti 2015

Att söka backar!

Lidingöloppet närmar sig med stormsteg och jag har mycket fokus på backträning. Vill vara så stark som möjligt både uppför och utför då banprofilen på Lidingö går mestadels upp och ner hela tiden.
På lunchen igår var jag otaggad som tusan, egentligen inte för själva träningen utan för att det ibland bara är så jobbigt att byta om och duscha....
Hur som helst, jag hade ju bestämt mig så det var bara att byta om och sticka ut. Och det är alltid skönt med lunchträning, rensa hjärnan och liksom börja om dagen igen. Vädret var fint och solen värmde gott när jag joggade iväg mot Götaälvbron. Framme vid bron var det 92 trappsteg och sen var jag uppe. Sprang resterande väg upp och fortsatte ner på andra sidan. 

Hmm....hur lång är bron egentligen? Vände vid foten av bron och sprang uppför igen. Den backen kommer efter ca 13 km av Göteborgsvarvet och då är man "lite" segare i benen. Nu gick den relativt lätt och uppe på toppen visade Runkeeper att det var 550 m tills det planade ut. Där uppe är utsikten otroligt vacker över hamninloppet!

Sprang hela vägen ner till foten på andra sidan och upp igen. Även därifrån mätte bron 550 m tills det planade ut. Två gånger upp och ner åt varje håll blev 2,2 km uppförsbacke och lika mycket utför. Ett par fotostopp på bron och sedan de 92 trappstegen ner igen och tillbaka till jobbet. Sträckan skulle slutat på ca 5,4 km men jag hade några minuter till på mig så jag fortsatte förbi jobbet 300 m och vände sedan tillbaka så jag fick ihop 6 km. Det går ju inte att stanna på en ojämn kilometer...... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar