02 september 2015

Lite galet i värmen men Lidingöloppet närmar sig med stormsteg....

Sommarsemestern tog slut, jobb och skola satte igång och plötsligt var tiden att disponera på träning betydligt mindre. Först tänkte jag att det gör inte så mycket, det är ju nyttigt med lite vila också. Sen kändes det som att vilan blev lite väl många dagar jämfört med träningsdagar....I alla fall med tanke på vad jag har framför mig...Lidingöloppet som legat så långt bort i tiden närmar sig med stormsteg! Jag cyklade till och från jobbet några dagar här efter semestern och har fått till ett par löprundor på lunchen, lite backintervaller men bara en längre runda senaste veckorna. Nåja, vi skulle ju till Spanien några dagar så jag tänkte att jag kan springa då. Träning i värme bildar fler röda blodkroppar som jag skrev om i vintras så det är ju toppen att utnyttja tillfället. Men jösses så varmt det var! Lite väl varmt på eftermiddagen faktiskt. Jag fick ihop en runda på 6 km i 32 graders värme en dag. Alldeles för dåligt vätskad så fryskänslan infann sig på slutet. Ändå var jag lycklig efteråt! Jag får alltid en lyckokänsla efter att jag sprungit, lycklig och avslappnad. Jag mår så himla bra och det är den största drivkraften för mig.

Nästa dag blev det lite uppvärmning och 10x200m intervaller. Mer hanterbart i värmen än långrundor. Sista morgonen tänkte jag dock ta en längre runda och sticka ut tidigt innan värmen hunnit komma men när jag vaknade hade jag lite känning i halsen. Det var svårt att definiera riktigt vad det var men jag ville inte utmana så det blev bara en 2 km rörapåbenenrunda....Igår kom vi hem igen till betydligt svalare väder men det sticker fortfarande lite i min hals så jag får avvakta träning även idag. Förhoppningsvis är mitt immunförsvar starkt som det brukar och vinner kampen, då blir det till att plocka upp fokus och hitta kvalité i passen under de 3,5 veckor som är kvar till Lidingöloppet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar