26 december 2015

Julafton, min födelsedag :)

Julaftons morgon...jag ligger vaken och hör familjen tissla och tassla nere i köket. Mannen vet förstås att jag är vaken men lillkillen tror att jag sover och ska bli överraskad med kaffe på sängen. Och paket! 

Det är julafton, men det är också min födelsedag. Många har tyckt synd om mig som fyller år på julafton men det har aldrig varit synd om mig, det såg min mamma till :) Jag fick presenter när jag vaknade, tittade på jullovsmorgon klockan nio och därefter kom mina kompisar som bodde granne med oss in med paket och vi åt tårta som mamma gjort. Efter det kom min kusin eller så gick jag bort till dom, de bodde en bit bort på samma gata. Där blev det mera paket och strax därefter kom farmor och farfar. Med paket förstås :) 
Min farfar var född 1907, en generation som verkligen höll på rutiner så det var alltid jullunch/middag kl 13 som var den normala mattiden. Lagom till Kalle Anka var det sen dags för fika igen och efter det kom tomten! Massor av paket, mjuka, hårda, nyttiga, mindre nyttiga. En julklapp jag saknar som vi alltid fick jag och min bror var en kartong Cloettas mjölkchoklad Lys melk. Kommer ni ihåg dessa?

Jag skrev t o m till Cloetta för några år sedan och frågade om kartongerna skulle komma tillbaka, men det fanns inga planer på det utan det är lösvikt som gäller... Jag letade alltid upp två med samma mönster, klämde ihop dem och sög på dem tills de smälte i munnen...

Nu låter det som de är klara där nere....nu hör jag dem smyga uppför trappan, bäst att låtsas sova....

När de kommit upp för trappan började de sjunga "Vad är det för dag idag, vad är det för dag idag? Idag är ingen vanlig dag, idag är det mammas födelsedag hurra hurra hurra"
Älskade familj! T o m stora sonen hade kommit upp tidigt för att gratta mamma :) 

Lite smått och gott låg bland presenterna bl a en klocka, en foamroller, reflexband och en ny elvisp. Present från stora sonen med flickvän får jag vänta lite på till mannens födelsedag som är om två veckor. Vi ska tydligen få något ihop. Spännande :) 
När vi myst en stund och druckit lite kaffe var det dags att sätta fart på dagen. Min svärmor och min ena svåger kom med lilla kusinen på grötfrukost hos oss innan vi tillsammans gick upp till min svägerska 400 m från oss. Där anslöt min mans andra bror och sambo och sen var det full rulle med mat, tomte, julklappar och sällskapsspel till sena kvällen. När vi gick hem mitt i natten var det en trött men överlycklig Alvin som skuttade hemåt! Mannen lämnade vi kvar ett par timmar till för sällskapsspelet drog ut på tiden och han var kvar i matchen mot dina syskon :) När Alvin skulle krypa till kojs och vi kramades god natt sa han "Mamma, du är världens snällaste och sötaste mamma! Alltså, jag menar det!! Jag ÄLSKAR dig!"
Bättre ord än så kan inte avsluta en mammas Julafton och födelsedag. Bättre än alla paket i hela världen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar