14 december 2015

Luciamorgonen...

....då brukar man smyga upp och lussa....men.... jag smög upp och åkte skidor:) Det var mörkt och jag var lite trött så jag tog "sovmorgon" till 06.45. Familjen sov fortfarande gott och det var bara jag och katten som var vaken. Jag kokade havregrynsgröt spetsad med ett ägg som jag rör i i slutet av kokningen. Bredde över en mosad banan, strödde på chiafrön och kanel och hällde på lite mjölk. Mmm....älskar min energiboostade gröt! 
Smög sedan iväg och körde till Skidome på andra sidan stan. Där var det redan full rulle och många åkare i spåren. Jag spände på skidorna, mina nya snygga, sköna Spyder strumpor från Sportstyle womans only satt skönt på foten och jag satte fart. 

1,2 km är varje varv och jag bestämde mig för att fika efter 10 varv. Det var trögt idag...vad var det för fel? Måste jag se över glidvallan? Jösses, stannade nästan i nerförslutningen om jag inte stakade på. På de plana sträckorna var det inte tal om att staka för mig, det var alldeles för tungt. Efter ett tag hörde jag några prata om hur trögt det var och strax efter några andra som sa samma sak. Gött, då var det kanske inte mig eller min valla det var fel på... Senare fick jag veta att de byter snö på söndagar vilket innebär att det förmodligen var väldigt mycket rester av gammal valla i spåren som gjorde det så trögåkt. Nåja, träna klassisk åkning är vad jag behöver och att det går lite trögt ger ju bara bättre träning. Försökte tänka på det Catharina från Aktivitus sa på teknikkursen. Trycka ifrån med benen, litet fall framåt precis som i löpningen, staven i strax framför skon och en distinkt isättning för att hinna bak med  staven hela vägen, liksom släppa den bakåt och greppa den igen på vägen fram innan nästa stavisättning. Tyvärr är det ganska korta raksträckor i Skidome så det är svårt att hinna få upp flytet innan nästa kurva. Efter några varv kände jag ändå att jag kom in i det mer, man liksom känner när man får till alla bitar rätt. 2 mil blev det denna Luciamorgon men jag längtar efter riktigt snö, långa härliga raksträckor där man bara kan njuta av naturen samtidigt som man lägger kilometrarna bakom sig :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar