29 april 2014

Tunga ben, 17 km på ren vilja.....

Så såg mitt pass ut när jag på måndagen sprang hem från jobbet. 
Benen var tunga som bly och träningsvärk satt kvar sedan fredagens styrkepass vilket gjorde att det var tungt från början till slut och jag höll på att ge upp för varje kilometer! 
Nu är jag ju född envis så jag gav inte upp och tiden blev inte så tokig som den borde ha blivit men det var nog dock ett pass som gjorde mer nytta för psyket än för kroppen. För att hitta något positivt, som jag alltid försöker göra då...:-)

Nu blir det återhämtning ett par dagar och inga mer styrkepass för benen innan loppen! Uthållighet och återhämtning med inslag av 1000m intervaller och korta 8-10 sek backintervaller för att lära kroppen att använda flera muskelfibrer. Normalt använder vi bara hälften av muskelfibrerna men genom den typen av korta intervaller i backe tränas kroppen till att använda fler muskelfibrer. Det leder i sin tur att man ökar uthålligheten i musklerna när man springer långt eftersom kroppen då snurrar runt på fler muskelfibrer. Verkligen intressant! Kroppen är en vetenskap man kan lära sig hur mycket nytt som helst om!

På tisdagens lunch joggade jag lätt ett par km på löpbandet och körde sedan styrka för rygg och axlar och lät benen vila. Upptäckte då att jag blivit starkare både på chin-ups och axelpress! Tjo ho! Känns ju grymt kul när man helt plötsligt märker att det går lättare. 
Igår blev det total vila och nu tidigt torsdag morgon ska jag ge mig ut och testa lite hur det känns. Jag ska lyssna på kroppen och köra långt om det känns okej, och annars får det bli återhämtning ett par dagar till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar