01 maj 2014

Gött! Det blev 30 km idag, vilan gjorde vad den skulle!

En underbar morgon!

Satte klockan så tidigt som 06.15 för att hinna ut på ett förhoppningsvis långt pass innan mannen skulle dra iväg och fiska. Med tanke på hur det känts       senaste dagarna så tänkte jag lyssna på kroppen och köra kortare om kroppen inte var med mig. 
Jag gick upp och tittade ut för att se hur vädret verkade. Älskar vyn från vårt sovrum, allra helst när det grönskar på träden!

Jag såg att det blåste en hel del och än så länge var det bara 3 grader ute. Hmm....åt vilket håll skulle jag börja min runda då tro...längs havet lär det ju vara riktigt kyligt och med tanke på att jag tänkte vara ute ett tag så skulle det förmodligen bli varmare och då är det inte lätt att klä sig rätt. 
Hur som helst så kokade jag min gröt som jag är så beroende av:-) och njöt den med kanel och mandelmjölk. Blandade också till 0,5 l sportdryck av samma märke som används på Stockholm Marathon. Det sägs att det är bra att testa sorten innan så man vet att den funkar utan att man får problem med magen av den. 

Medan gröten landade förberedde jag min runda och det blev mössa och vantar på! Trodde inte det skulle behövas mer men glömde visst att vi bor i Sverige. Och det lär ju säkert behövas flera gånger till, även i sommar...tur att mössa och vantar finns :-)
I lördags när vi var funktionärer på Tough Viking i Slottsskogen stod Multipower bredvid oss vid målgången. När Tina berättade att jag skulle springa Stockholm Marathon kom en av tjejerna från Multipower med två av varje av dessa så jag kunde prova! Tack Tina och tack Multipower!
Dom är relativt nya och finns inte på så många ställen ännu men dom finns på MM Sports om någon är nyfiken! :-)

Jag tog med en multicarbo jelly med apelsinsmak och en multicarbo gel med colasmak. Jellyn var klar favorit! Lätt att inta medan man springer och inte i närheten av så kladdig som gel är. Colasmaken var inte heller min favvo då jag tyckte den smakade mer hostmedicin än Cola.... Men alla har vi olika smak och nästa gång får jag testa gel med lemon istället!
Gav mig så iväg och även om det fortfarande satt lite spår av trötthet kvar i benen så kändes det helt okej. Enligt de riktlinjer jag fått för mina pass skulle jag ligga på 6.10/km och det lyckades jag i princip hålla! Snittade på 6.12/km. Det är svårt att sänka tempot men oerhört välbehövligt när man ska orka länge! Och det märker man på slutet av rundan om inte annat!

Jag började min runda genom Billdals Park och sedan Letsegårdsvägen bort till Lindomevägen. Sprang en bit längs den och vek av mot Torred, fortsatte genom det mysiga landskapet med både toppar och dalar för att sedan komma ut vid Kullavik. Det kändes fortfarande bra så jag bestämde mig för att kroppen gick med på ett långt pass idag, vek av ner mot Särö och fortsatte hela vägen ner till Blomstermåla. Det blåste fortfarande rejält när jag kom ner till havet men miljön gör att det har mindre betydelse:-) Vid Blomstermåla vände jag och sen var det bara hemresan kvar till jag var tillbaka i Billdal igen. Eftersom det bara blivit 29 km när jag närmade mig hemma fick rundan också avslutas i vackra Billdals Park så jag fick ihop mina 30 km och nådde mitt mål!
Galet nöjd att kroppen lät mig springa långt idag! Att jag på Marathon ska springa ytterligare 12 km får man inte tänka på idag, för då inser man HUR långt det är :-)

Efter en efterlängtad dusch blev det en stund i solen på altanen där det är lä, varmt och gott med temperatur närmare 20 grader! 

Nu några timmar senare,efter trevligt umgänge med svägerskor och svågrar känner jag mig förvånansvärt pigg i kroppen och det blir mycket spännande att känna hur kroppen mår i morgon:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar