04 maj 2014

Återhämtningspass är inte att förakta

Efter 3 milaren i torsdags så vilade jag helt på fredagen och i stället för lunchträning hade jag en trevlig lunchdejt med en vän som numera bor i huvudstaden och som jag inte träffat på hur länge som helst! DET är också en måbraaktivitet:-)
Så igår gav jag mig ut på ett återhämtningspass i vackra Billdals Park! 
När man kör lågintensiv träning kan slaggprodukterna som samlats i musklerna transporteras bort samtidigt som musklerna får mer blod och fler näringsämnen och då läker de snabbare. Toppenbra ju:-)
Det finns ett par olika varianter av träningsvärk och den ena är just slaggprodukterna som bildas när musklerna får brist på syre och liksom surar till kroppen. Som alla som tränar säkert känt förändras träningsvärken efter hand och känns som att den blir värre senare samma dag eller dagen efter. Det som händer då är att musklerna bryts ner så muskelfibrer och bindväv rivs sönder. Senfästen och vävnader runt musklerna är alltså skadade. När man då vilar så repareras dessa och man bygger upp musklerna och bygger dom starkare:-)
Förutom återhämtningsträning och bra sömn så har även kosten betydelse för läkningsprocessen. Fullkorn, frukt och grönt, proteiner och nyttiga fetter! Inget nytt under solen alltså utan helt enkelt bra kost:-)
Sen för att undvika träningsvärk så är ju det allra bästa faktiskt just träning för att kraftutvecklingen i musklerna den blir jämnare ju mer van man är att göra en rörelse. Alltså.....inga fler ovana rörelser för mig under maj månad utan fokus på löpningen, så nu drar jag ut på ett pass i det underbara solskenet! :-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar