31 maj 2014

Förväntansfull, laddad och lite nervös:-)


31 maj! Ett datum som känts långt borta är nu här! I dag är det dags för mitt största fysiska kraftprov under mina 45 år. Psykiska prövningar har jag haft många, men det hör till en helt annan historia även om dom prövningarna bidragit till att jag blivit starkare som person. Jag har dock alltid varit envis. "Envis som en röd gris" brukade pappa säga när jag var liten:-) Hmm....finns det röda grisar har jag tänkt när jag blivit äldre, eller blir dom röda när dom kämpar och är envisa? :-)
Oavsett hur det är för grisarna så väljer jag att låta envishet vara en bra egenskap. Det har många gånger satt mig i jobbiga situationer då jag i min envishet gjort val som i efterhand visat sig vara fel val, men den har också många gånger tagit mig vidare både privat och i arbetslivet. 
Och nu är det då dags att verkligen bekänna färg, kan envisheten ta mig runt 42 km i vår härliga huvudstad? 

Nummerlappen sitter på plats, chippet ordentligt fastsatt på skon, midjeväskan laddad med ett par energigel, några druvsockertabletter, lite djungelvrål och humöret på topp :-) Jag är laddad och förväntansfull, boostad av energi från min underbara vän Carina som pimpat mitt hotellrum och sedan lagat kolhydratrik mat och och peppat mig med sin erfarenhet från det marathon som hon gjorde i Helsingfors för några år sedan. Därefter har jag fått en hyfsat god natts sömn på Quality Hotel Haninge och en god frukost! Jag säger hyfsat för det var svårt att somna igår, många tankar som snurrade.....:-)

Väderleksrapporten har pendlat fram och tillbaka under veckan. Från 10 grader och regn till 16 grader och sol och tillbaka till regn.....

Men....spelar vädret egentligen någon roll? Ja....lite gör det nog det eftersom en extrem värme ställer högre krav på vätskebalansen. Annars är det nog mer träningen fram till loppet, sömn mat och vätska dygnen före, envishet, rätt inställning och att springa smart som avgör om man kommer runt eller inte. 
Jag tänker att jag ska springa smart! 
På Aktivitus i måndags trodde man utifrån mina resultat på testerna att ett 6 min tempo skulle fungera bra. Men jag tänker mig mer kanske 6.30 i början. Fast...det är svårt att springa så långsamt.... Men, jag har ju inte gjort detta innan och jag vill hålla hela vägen! Jag vill ha en positiv upplevelse och en tid att vinna över på nästa marathon. För det blir väl ett nästa? Jag hoppas det! Jag hoppas det blir en grym fest som håller på någonstans mellan fyra och fem timmar och som jag vill göra om igen och igen och igen... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar