29 maj 2014

Aktivitus! Det var ett spännande ställe det:-)


För någon vecka sedan fick vi möjlighet att med M.I.T Tough Team komma till Aktivitus testklinik för en visning av vad dom kan erbjuda. Jag tyckte det var oerhört spännande och bokade en tid för att kolla hur jag själv ligger till. 
I måndags var det dags och jag var faktiskt lite nervös:-)
Aktivitus håller till i Kviberg och det tar inte lång tid från stan varken med bil eller kommunala kommunikationer. Framöver kommer de att ha kliniker i Stockholm och i Malmö också!
Jag kliver in genom dörren och det är lite hemmakänsla i väntrummet:-) Andreas som är en av "testkillarna" kommer och visar vart jag kan byta om och så sätter vi fart.
Börjar med att klä av mig igen till underkläder för att kolla fettprocenten på sju punkter med hjälp av ultraljud. 
"Ja men det har väl inte du något" har många sagt i dagarna.
Jo men tänk för att det har jag visst!! Och ska också ha! Skalan man tittar på går från nödvändigt fett, atleter, fitness, acceptabelt och fet.
Jag landade på kategorin fitness och har alltså god marginal till ohälsosam. Jag samlar på mig fett framför allt nedåt på kroppen och målet är nu att hamna i kategorin atlet. Hellre sträva åt det hållet med balans än att med åldern dra iväg åt andra hållet då det medför ökade risker för diverse sjukdomar. Jag har dock ingen strävan att överdriva åt atlethållet heller utan kommer jag bara in i den skalan är jag nöjd. Då har min kropp bästa förutsättningarna att utöva de aktiviteter jag tycker är roligt och även ha en pigg vardag med familj, vänner och arbete:-) 
Så till de ännu mer intressanta testerna!
MJÖLKSYRATRÖSKEL
Jag fick börja promenera och sedan småjogga på bandet och när jag var uppvärmd ökade Andreas farten med jämna mellanrum. Jag fick titta på en tavla framför mig med olika siffror för hur det kändes. Lätt, något ansträngande, ansträngande, mycket ansträngande osv. Det var det svåraste med den testen, hur tusan känner man skillnad på något ansträngande och ansträngande:-)
Sen att han stack mig i fingret då och då och att farten på bandet ökade var inte lika jobbigt som att välja nivå på skalan. Haha:-) 
Stack mig i fingret och tappade upp blod i rör gjorde han 5 gånger innan mjölksyran stack i höjden. Då var det dags att sluta springa.
Jag fick återhämta mig några minuter innan nästa test drog igång.

SYREUPPTAGNINGSFÖRMÅGAN 
Nu fick jag en mask över mun och näsa och Andreas berättade vad som skulle hända. Han visste från föregående test vilken hastighet vi skulle jobba på vilket var 11km/tim och varje minut så skulle han öka lutningen på bandet. 
"Försök nu att inte sluta för tidigt" sa Andreas "Många ångrar sig efteråt och du får lika mycket syre i masken som utan även om det kanske inte känns så. När du inte orkar mer trycker du på röda knappen eller hoppar åt sidan. Ser jag att du håller på att falla så tar jag emot dig, jag orkar det så kör på!" :-)
Ovan känsla med masken, hörde mina andetag bli tyngre och tyngre, Andreas peppade "Kom igen Anna-Karin, du ser stark ut, kör på!"
Och jag körde på! Men plötsligt, när lutningen var på 10% och fortfarande samma hastighet så kände jag att nä, nu går det banne mig inte mer, kan inte andas, måste ur den här saken jag har för munnen! Jag hoppade åt sidan med fötterna och tryckte på röda knappen. Fick sedan stå kvar och fortsätta andas i masken en stund för att testet skulle bli klart. 
Men....trots känslan jag hade så hade jag kunnat köra liiiite till. Man ser på bilden att kurvan hade inte börjat dippa innan jag avbröt testet.


Resultatet på syreupptagningen var dock riktigt bra vilket var kul! Jag hade god marginal på övre skalan för en kvinna i min ålder. 41 och över är Superior och jag ligger på 50,7. 
Med den vetskapen och med kunskap om vart min mjölksyratröskel går så tar jag det med mig på lördag när det är dags för mitt första Marathon i vår vackra huvudstad :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar