29 november 2015

Skidome

Alltså så rätt att bygga detta ställe just här i Göteborg där vintern är regnig och grå. Tittar man på väderleksrapporten så är det inte i närheten av minusgrader så långt man kan se och då kan man ju räkna ut att snön är långt borta också. Lite ljus i mörkret hade inte skadat, inte bara för skidåkningens skull!
På lördagen var det premiär för min del, nu skulle mina nya skidor och stavar få visa vad de går för. Skidorna är längre och med ett högre spann än de gamla som var på tok för mjuka för mig. För den som inte känner till uttrycket spann så är det själva böjningen på mitten av sidan. Mina gamla skidor som var för mjuka tyngde jag ner för mycket och då får man inte något bra glid eftersom glidzonen ligger framför och bakom spannet. På mitten av skidan lägger man fästvallan och som det blev för mig på Vasaloppet med det underlag som var så fastnade allt under skidan. IK Stern hjälpte mig skrapa bort och det som hände sen var att jag istället inte fick något fäste alls utan fick klättra i alla backarna. Tog på tok för lång tid! Tog mig inte heller tid att valla om, kändes meningslöst också för jag skulle ju tynga ner det igen...

Både skidor och stavar känns i alla fall kanon så här långt.

Jag ska bara kapa stavarna ca 8 cm eftersom de inte hade rätt längd för mig kvar där jag köpte dem. Att jag även byter stavar beror på att de gamla har plasthandtag vilket är väldigt kallt att hålla i och jag fryser så oerhört lätt om fingrar och tår. Jag ville även ha funktionen där man knäpper loss remmen som sitter runt handen från staven utan att behöva krångla av sig den för att man ska dricka eller äta. 


Det är 1,2 km dubbla spår som ringlar sig fram och tillbaka, ett par små uppförsbackar och en nerförsbacke med 90 graders kurva. Det går absolut att tuffa runt här några timmar åt gången!




Kl 7 denna lördagsmorgon möttes vi upp. Det var jag, Tina och Louise och så körde vi på ett par timmar med en liten ätapaus mitt i passet. Blev ca 1,5 mil denna första dag på säsongen och när vi gav oss av därifrån vid 10-tiden på förmiddagen hade det kommit ganska mycket folk och spåren började blir lite moddiga. Så tidig morgon är definitivt att föredra. Mysigt också att komma hem till familjen sen och äta frukost nummer två, eller tre rättare sagt:)

I måndags var det dags för pass nummer två och en lektion i skidteknik. 1,5 timme med skidcoach Catharina Ramhult från Aktivitus som hjälpte mig, Cecilia och Malin med vad vi ska tänka på och träna på framöver. Riktigt bra var det och nu är det bara att köra! Diagonalåkning, stakning, stakning med frånskjut, tjoho vad här ska åkas :)

2 kommentarer: