03 oktober 2015

Vitaminer och järn

Jag behöver fylla på järnförrådet och min "mantagervadmanhaverlunch" blev därför perfekt för ändamålet! Har känt mig lite trött under veckan, lite yr och lätt huvudvärk. Symptomen känner jag igen sedan tidigare och vet att det inte är bestående men det är en signal på att agera och skärpa upp intaget av järn. Jag har i dagarna även anat lite tendens till halsont. Ofta stannar det där och jag vill att det ska göra det nu också. 
När man tränar hårt, springer långa lopp så som förra helgens Lidingölopp etc så tömmer man också kroppen på mycket näring som måste balanseras upp igen. 
Vi kvinnor kan ju lättare få järnbrist än män pga att vi tappar en del en gång per månad, men det i kombination med löpning ökar risken för järnbrist så det är extra viktigt att äta bra och tillföra det man tappar. Vid löpning slås de röda blodkropparna sönder vid varje gång man sätter i foten och det blir ju några gånger på ett längre pass eller lopp.....
Det är en intressant vetenskap hur kroppen fungerar och vad man själv kan påverka för att må som bäst. I ett tidigare blogginlägg från augusti 2014 skrev jag om nyttan av att träna i värme eftersom kroppen då bildar fler röda blodkroppar och mer blodplasman som man har nytta av.
Eftersom jag behövde en rejäl järnboost idag blev det en styrkedrink till lunch bestående av:

1 päron
1 näve babyspenat
1 näve broccoli
Några blad av röd och grön sallad
Ca 1 cm ingefära
1 pressad lime
1/2 blodgrape
Kan med fördel tillsättas lite korngräspulver eller spirulina också men det var för tillfället slut här hemma. 

Blodgrapen hade en ganska besk smak som tog över lite men det blev ändå gott, fräscht och stärkande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar