19 januari 2014

En halvmara plus några kilometer till i snömodd var ett kraftprov!


Jag hade bestämt mig för att springa "lite längre" igår. Minst 25 km! Efter en natts snöande var det minst sagt lite moddigt ute då plogarna inte hunnit med överallt. Det sög rejält i benen då det ibland var två steg fram och ett tillbaka:-) Det var ändå härligt! Underbart! Uppfriskande! Solen sken och vinden ven och jag sprang längs havet utifrån oss in mot stan på en av de vackraste löparsträckor man kan tänka sig. 
Jag tänkte att jag springer 11-12 km bort och vänder sedan hemåt och har jag krafter kvar kan jag lägga till någon kilometer. 
Den motvind som var och det tunga underlaget gjorde att även psyket fick sig lite träning. "Kom igen, du blir starkare nu! Starkare, starkare, starkare...."
Det gäller i dom lägena att putta bort alla tankar som säger att det är jobbigt. Inte alltid så lätt, men har man bestämt sig så har man!
När jag efter ca 12 km vände om och fick solen i ansiktet och vinden i ryggen spred sig en lyckokänsla i hela kroppen. Jag fortsatte hemåt, vinkade ett glatt tack till en gammal man som plogade gångbanan och fick ett leende tillbaka. Hoppas han förstod att jag uppskattade hans jobb:-)
Efter 1,5 tim åt jag en halv banan men det var också vad jag hade med mig på rundan. Inte helt optimalt när man springer så långt men det får bli bättre planering nästa gång.
När jag närmade mig hemma och kunde svänga av för att ha 500 meter kvar så hade jag sprungit ca 23 km. Men.....jag hade ju bestämt minst 25!!! Benen värkte av det tunga underlaget och jag var frestad att låta det räcka så. Då märker jag hur jag springer förbi avtagsvägen! "Du är inte klok!!!" tänker jag. 
Men hur tunga de sista kilometrarna än var, och hur mycket benen än värkte så körde jag hela vägen och efteråt kändes det grymt gött!
Helt klart är i alla fall att benen behöver vänja sig vid att vara igång under längre tid innan 31 maj...! :-)
Efter lite kvarg, en massa vatten, en varm dusch och lite vila blev det middag på mannens hemgjorda hamburgare och en mumsig sallad!

Funderar lite på det här med broddar, kan det vara nåt?
I onsdagskväll hade jag en härlig, fantastisk och underbar runda på många sätt! 11 km i frisk luft, ett par plusgrader och väldigt lite vind.
Men.....den goa snön som föll häromdagen hade omvandlats till många stora isiga områden och visst är det skillnad att springa när det är halt! Man måste se vart man sätter fötterna och man springer och spänner sig. Så om vintern ska se ut så här och jag vill fortsätta springa utomhus, vilket jag ju vill så kanske jag måste kika på broddar.
Verkar dock lite knepigt att springa med tycker jag.....
Är det någon som har erfarenhet och tips så tar jag tacksamt emot! 
Googlade lite och hittade positivt från en grupp löpare om dessa som kanske kan vara värda att testa och kan köpas på Claes Ohlson med 7 utbytbara broddar i starkt härdat stål.
I torsdags blev det gymmet och fredag-lördag vila vilket det också får bli idag.

Ha en härlig måndag:-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar