Fyll i din mailadress för mail vid nya inlägg :)

14 januari 2014

"Don't let your mind hold your body back!"

Ny vecka, ny energi!
Igår var en riktigt go träningsdag! Efter helgens vila bjöd måndagen på två pass!
1-minutersintervaller på lunchen i 4 min tempo och efter jobbet 8 km löpning i 5.46 tempo. Kändes hur gött som helst och jag hade tänkt tuffa på längre men..... jag hade klätt mig heeelt fel. 
Vet inte vad jag tänkte på när jag tog en funktionsmaterialtröja närmast kroppen när det var minusgrader ute! Det blev iskallt om magen så jag kände att det fick räcka så.
Givetvis skulle jag klätt mig i en underställströja som värmelager närmast kroppen. Det brukar jag ju göra när det är kallt. Men men, man är ju liksom inte van att det är så kallt och jag ville snabbt ut! Å då bidde det lite galet.....:-)
Blev hur som helst gott vindpinad i den bitande vinden och snöyran! Fick t o m lite julkänsla eftersom många hade ljusstakar och stjärnor kvar trots att det var tjugonda Knut :-)
Idag blev det ett ordentligt styrkepass på lunchen! 
Och varför ska man styrketräna inför löpning då.....?
Jo senor, ligament och skelett tar längre tid att anpassa sig än muskler när man börjar träna eller utökar träningen och kan man lätt skada sig. Om man styrketränar så stärker man dom strukturerna och minskar risken för belastningsskador vid ökad löpträning. 
För att bli så löpstark som möjligt är givetvis styrketräning för benen bra men även bålen är oerhört viktig för att orka upprätthålla löptekniken under längre lopp. 
Där är plankan grym!!!! Börja smått och kör den ofta, jag lovar att du snabbt kommer att orka längre! 
Förutom att man blir starkare av styrketräning och får bättre explosivitet, uthållning och teknik i löpningen så får man också en utökad viloförbränning eftersom muskler kräver mer energi än fett. Bentätheten ökar också vilket är bra framför allt för oss kvinnor som ofta råkar ut för benskörhet. Och tränar man bålen andas man mer optimalt och det är ju toppen för löpningen!
Styrka på gymmet är väl inte det roligaste man kan sysselsätta sig med kan jag tycka, men när man har fokus på varför man vill bli starkare så blir det oerhört mycket lättare att motivera sig!
Sååååååå.......

"Don't let your mind hold your body back!"

:-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar