19 januari 2014

Igår kom den!

Jag har väntat och väntat i flera dagar på den! Den lilla prylen som ska hjälpa mig utveckla min träning. Pulsklockan!
Jag stannar till på ICA Kvantum och går glatt fram till disken för att hämta paketet innan jag går in och handlar. Kan ju säga att jag blev "lite" förvånad när det här paketet plockades fram!

"Oj" utbrister jag. "Så stort det var!"
Jag känner hon som jobbar i kundtjänst och förklarar att det är en pulsklocka jag beställt, därav att jag blev så förvånad över ett så stort paket. Hon brister då ut i skratt och tycker det ska bli mycket spännande att se mig komma springande släpandes på den :-)
Även mannen bakom mig i kön hakar på konversationen med lite goa skämt. Ja ja, vi fick oss i alla fall ett gott skratt där på ICA och jag åkte hemåt för att se vad som fanns i lådan egentligen....
Och..... hur tusan tänkte dom här kan man ju undra......?

:) Nu är den i alla fall laddad och klar och idag är det dags för en provrunda!


Varför är det bra att hålla koll på pulsen då? 

Jo hjärtat pumpar ut syremolekyler i musklerna för varje slag det slår och ju fortare man springer desto mer syre behöver musklerna och därför måste hjärtat slå snabbare. 
Ett vanligt träningsmisstag är att man springer för fort på pass som ska vara långa och lugna och det är något jag behöver träna på nu inför maran. Att springa långsammare!
Ju mer tränad man blir så kan man springa snabbare under längre tid med samma puls :-)

Det här med maxpuls är ju lite klurigt. Förr använde man en formel som var 220 minus ålder men eftersom det visat sig att den oftast ger för högt värde så har andra formler kommit till. Exempelvis enligt nedan. 
Men.....formler är aldrig helt tillförlitliga då maxpulsen är mycket individuell så med formel får man bara en riktlinje. 
Maxpuls = 206 – (80 % av din ålder) 
Exempelvis för mig skulle det se ut enligt nedan:
206 – (0,80 x 45) = 206 - 36 = 170 slag/min.
För män rekommenderar man 208 - (0,7 x ålder)
För att ta reda på maxpuls genom test finns olika metoder. Man kan antingen köra löpband eller springa utomhus men utomhus är att föredra om man ska använda resultatet av testet för utomhuslöpning då löpsteget är lite olika på bandet och "i verkligheten". 
I ett test handlar det framför allt att ta ut sig till max och det kan vara bra att ha någon som peppar en sista minuterna för att pressa ur allt. Avsluta gärna testet i en lätt backe sista 50-100 metrarna. En mindre komplicerad test kan exempelvis vara att börja med uppvärmning 15 minuter. Uppvärmning är viktigt så kroppen hinner syresättas och inte få mjölksyra direkt, då kan man inte springa max. Spring efter uppvärmningen nästan maxfart i 5 min och avsluta med att springa så fort du kan sista minuten. Och gärna i lätt uppförsbacke också då. Men som sagt, det finns en uppsjö av olika sätt så hur jag ska göra mitt test vet det tusan än:-)
Just nu skiner solen och det är perfekt för en löptur och suga åt sig ljuset. Det välbehövliga ljuset!
Först får dock dammsugaren åka fram för det är också bra att göra i solljuset när skiten syns!
Hopp o hej:-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar