10 januari 2014

Vila! Varför vila!

Äntligen verkar regnet stannat upp lite! Älskar den friska luften när graderna kryper nedåt. Visst, det är kallare, men det har man ju en chans att klä sig emot till skillnad mot när det regnar på tvären! Mössan på nu och passa på att ut och andas in den härliga luften! Med friskare luft kommer också ljuset och lika välkommet är det:)

Vid middagen idag kom vi in på vad Alvin önskar sig när han snart fyller år. Nåja, om 1,5 mån.....men det är ju snart...!
Det var några olika saker och när vi sa att man kanske inte kan få allt, vad önskar han sig mest då?
Nja...det var ju svårt att säga....
"När ni åker och köper present så ta med ordentligt med pengar" tyckte han. 
Jo men då löser det sig ju :-)
Å nu sover han sött den lille godingen. 


Veckans träning har löpt på bra! Två styrkepass, ett intervallpass på bandet med snabba 1-1,5 min intervaller och idag ett intervallpass backe på bandet med lutning 8,5 i 10-tempo, alltså 6 min-tempo. Min kollega och lunchträningspartner körde 500m intervaller och jag tänkte att vad tusan, jag ska la inte vara sämre än honom! 
Fast det var jag ju! Så klart! Han springer ju Göteborgsvarvet på typ 1.37 eller nåt. Första intervallen körde jag i alla fall 500m men kommande fyra fick bli 300m. 
Shit vad det brände i benen, jag kände mig lite sliten efter gårdagens styrka faktiskt...Även roddmaskinen fick en 10 min påhälsning igår i hårt tempo. 
I morgon blir det vilodag! Möjligtvis en lugn återhämtningsjogg på någon kilometer. Som jag skrev om innan är det viktigt att också tillåta sig att vila!

När man tränar bryts musklerna ner och sen när vi sitter i soffan, vid matbordet eller sussar sött, det är då vi bygger upp dom igen. Och om vi gör rätt, bygger dom starkare och starkare! 
Sova är också underskattat! Man bör sova 6-8 timmar per natt (det gör INTE jag i dagsläget!) då utsöndringen av tillväxthormon är stor när man sover. 
Jag ska sova mer!!!! 
Men hur tusan ska man hinna det då?Och så är det ju så förbaskat tråkigt att sova!!! Man gör ju liksom ingenting då!! 
Möjligtvis drömmer man någon rolig dröm som jag gjorde natten till i måndags när alla kollegor skulle vara tillbaka på jobbet:-) Jag drömde att några stod och gosade (minns tyvärr inte vilka de var) och goa lilla Douglas kom tillbaka med halvlång pagefrisyr. Har man varit ledig länge då eller? Haha :-)
Förutom att sova så ska man också bara helt enkelt vila mellan passen för att musklerna ska hinna bygga upp starkare strukturer efter att man brutit ner dom. 
Så...känner man känner sig trött och sliten så bör man hoppa över det planerade träningspasset – det är viktigt att våga vila!
Med det kan man säga att med facit i hand borde jag ha vilat idag, för jag kände mig sliten. 
Men men, nu blev det inte så och nu känns det ändå helt okej. Strax ska jag landa i soffan och må bra med med min man till en go film medan musklerna repareras :-)

Ha en go fredag godingar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar