Fyll i din mailadress för mail vid nya inlägg :)

08 januari 2014

Jisses, dom måste ha bytt ut vikterna.....

.....på gymmet under julhelgen.....! 
Så tunga som dom blivit!!!

Muskler är verkligen en färskvara, men.....det goa i det hela är ju att man faktiskt känner att man gjort något:)
Det är en go träningsvärk som smyger sig på idag efter gårdagens styrkepass. Men nu är det bara att köra. Mer styrka kommer att gynna löpningen och senare även de andra delarna jag behöver till nästa år!
Gött med lunchträningar när det är lugnt i gymmet. Fast det kommer bli lite mer folk en period nu. Alla ska infria sina nyårslöften och börja träna men efter en någon månad, eller när beachsäsongen är över lägger man ner igen. Gör inte det! Som sagt, muskler är en färskvara och träning är en investering i dig själv! Allt går mycket lättare med lite kondition och lite styrka. Sen säger jag inte att man måste satsa som jag gör, utan hitta sin nivå där man känner att man mår bra och det gör gott för kropp och själ. 

Jag älskar att träna och känna hur kroppen svarar genom att bli starkare och piggare! Mitt mål är att få in två styrkepass och två intervallpass under veckodagarna. Utöver det minst en löparrunda kvällstid på 8-12 km och ett långpass på helgen. Och vilodag/vilodagar! Mycket viktigt!
För att klara den volymen av träning är återhämtning A och O. Mat och sömn! Och jag är rätt kass på båda så det blir en utmaning i sig! :-)
Sååå, mitt nyårslöfte blir inte att träna mer utan att sova och äta mer!!!
Att träna och inte äta rätt är bara nedbrytande och jag VET ju allt det där, ändå slarvar jag! Jag har inte alltid tiden på morgonen innan jobbet att göra i ordning det jag behöver innan och efter min lunchträning. Och även om jag har med mig att äta så är det svårt att tajma det där mellanmålet i tid innan träningen och tillräckligt snabbt få i sig mat efteråt.
Jag brukar i alla fall försöka äta något litet och bra direkt efter jag tränat och sedan tar jag min förhoppningsvis medhavda mat en stund senare.
Det är ju så att man helst ska få i sig mat senast en halvtimme efter avslutad träning enligt gjorda studier och för varje minut det dröjer innan man får i sig mat förlängs återhämtningstiden med så mycket som 45-60 min!
Det är därför vansinne att vänta mer än två timmar exempelvis innan man äter något för då tar det flera dygn innan man är återhämtad och redo för ett nytt träningspass.
Vid intensiv träning så brister muskelcellerna och för att laga dessa och bygga upp ny styrka behöver kroppen aminosyror, byggstenar som kan bilda nya muskelstrukturer. Till det är proteiner något av det bästa eftersom dessa i tarmsystemet bryts ner till just aminosyror.
Kolhydrater behövs efter träningen för att fylla på i musklerna, för när man tränar intensivt så hämtas energi i form av kolhydrater som finns lagrat i musklerna.
När man tränar hårt så kan man också säga att det blir inflammationer i muskler, senor och leder och förutom återhämtning i form av kolhydrater och proteiner behöver man också så att säga inflammationsdämpande kost. Fetter, vitaminer och mineraler som hjälper till att minska muskelvärken och förkorta återhämtningen.
Jag återkommer med exempel på bra uppbyggnads och återhämtningskost men en riktlinje för en återhämtningsmåltid är ungefär 3/4 g kolhydrater och 1/4 g proteiner för varje kilo man väger.
Idag har jag kört ett tufft intervallpass på löpbandet på lunchen och faktiskt lyckats riktgt bra med maten. Gröt i morse, en grymt bra och god shake med mycket protein (återkommer om den) innan träning och kyckling m ris och grönsaker efter träningen. 

Lite frukt på eftermiddagen och i skrivande stund snart dags för middag. Sen blir det sussa i tid för en ny spännande morgondag :-)

Kram kram


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar