Fyll i din mailadress för mail vid nya inlägg :)

19 mars 2015

I tisdags fortsatte jag att söka....,

......söka efter "det perfekta löpsteget" :-)

Träning med Thomas tar mig närmare, steg för steg bokstavligt talat! Så är du sugen på att utveckla din löpning kan jag varmt rekommendera en löpteknikkurs!
I höstas gick jag grundkursen och i tisdags började fortsättningskursen. Vi var sex personer som alla gått grundkursen och vi började passet med uppvärmning och teknikövningar. De flesta övningar kände jag igen sedan i höstas men några var nya. Det som kändes så härligt var att den goa känslan fanns där även denna gången. Thomas är grym på att se och rätta till små detaljer som man sedan tar med sig därifrån. Under hela vintern har jag tänkt på det jag lärde mig i höstas, varje löparrunda och varje pass på löpbandet har jag tänkt på Thomas ord. Sträck på överkroppen, fram med höften, fall framåt och låt kroppstyngden ge dig fart, kortare steg och landa under kroppen. Det där sista är svårast, jag tycker jag tar korta steg med mina korta ben men ska tydligen ta ännu kortare:-) Det känns så konstigt bara att man kan komma snabbare framåt med kortare steg, men samtidigt....det logiska i det är ju att vid ett längre steg där foten liksom landar framför kroppen så blir det samtidigt en bromsande effekt. 
Efter teknikövningarna var det dags för intervaller för samtidigt som det är fortsättning på tekniken är det fokus på formtoppning inför Göteborgsvarvet under denna kurs. Vi körde 8x30 sek med 15 sek "joggapåställetvila" därefter vila 3 min och samma upprepning två gånger till. Sammanlagt 24 intervaller á 30 sek. Hela tiden med Thomas vakna öga på oss och påminnelser om vad var och en skulle tänka på. "Bra hållning Anna-Karin, kortare steg bara...." Suck, det ständigt kortare steget.....Men, det är bara att jobba vidare, så nu drar jag ut på en runda i vårsolen och fokuserar på ett kortare steg! :-)
Ja hur gick det nu då....? Jo.....det gick faktiskt jättebra!
När vi i slutet av träningen i tisdags tränade magen genom att ligga på rygg, pressa ner svanken och växelvis dra upp benen mot motsatt mötande armbåge så utbrast jag efter en stund "Jag blir trött i benen och inte i magen!"  Thomas förklarade då att tar man längre steg blir man också tröttare i låren, precis som han själv blev på Göteborgsvarvet innan han gick över till Freefall Running. Sen blev han tröttare i vaderna istället men hade ett lättare och snabbare lopp. Och...jag brukar ju faktiskt bli trött och stum i låren....men inte idag! Jag hade ett gott tempo utan så stor ansträngning, inte alls så trött i låren och....känner av vaderna desto mer.  Det måste ju vara ett kvitto på att jag är på rätt spår! Att jag gjorde någonting rätt! Eller..? :-)
Gissa om jag är duktig på att träna styrka för vaderna då? Nä, just det...det är jag inte! Glömmer liksom av dom...men nu banne mig blir det ändring på det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar