13 maj 2015

Att våga ställa in ett planerat träningspass!


Ibland känns det tungt att ge sig ut och träna och ibland är det just då man ska ge sig iväg för det är så himla skönt efteråt. Men det beror lite på hur dagarna innan sett ut. Känns det tungt för att det varit en jobbig dag på arbetet, krånglat med barnen eller något annat som tagit energi så bit ihop och kör det planerade passet, då lovar jag att det känns bättre efteråt. Men om kroppen är tung på grund av intensiv träning då gäller det att lyssna, att pressa kroppen i de lägena stärker inte utan bryter snarare ner. Då får man backa bandet lite, göra något lättare och låta kroppen återhämta sig eftersom det är vid vila musklerna blir starkare. När man tränar bryts musklerna ner för att sedan byggas upp igen. Men för att få utrymme att byggas upp måste man vila, eller köra lågintensiv återhämtning som exempelvis en promenad. Sömn är också oerhört viktigt för återhämtningen och där måste jag förbättra mig lite...jag tycker det är oerhört "tråkigt" att sova, det finns så mycket annat man vill göra:) Men...jag vet ju att det är viktigt, kroppen behöver minst 6-8 timmars sömn för att stärkas optimalt och att bara köra på utan vila och bra kost är hu egentligen lite bortkastad energi.... Det är lika viktigt att kunna njuta av en vilodag utan dåligt samvete som att njuta av ett träningspass. Hitta balansen och lyssna vad din kropp säger till dig. Jag lyssnade i lördags och istället för det inplanerade löppasset på ca 2 mil så tog jag en 7 km lång promenad och njöt varje minut :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar