02 maj 2015

Att springa långsamt utan krav:)

Idag skulle jag springa långt och länge och utan krav, eller jo ett krav fanns ändå. Att hålla ett lågt tempo med låg puls. Att låta benen mata på i ett tempo som inte gör mig andfådd är alltid lite svårt men också rätt gött, och är man ute länge blir man skönt trött efteråt i alla fall trots att man inte flåsat fram med en bultande puls. Idag var ett sånt pass! Jag skulle springa länge och långsamt, hålla den nedre aurobiska tröskeln eftersom passet var planerat till mer än 90 min. 
Jag skulle använda mitt nya pulsband för att ha koll på pulsen men lite för otålig så förutsatte jag att klockan skulle "hitta" pulsbandet och koppla upp automatiskt och stack iväg utan att läsa instruktionsboken. Typiskt mig tyckte min man när jag efter någon kilometer ringde hem och bad honom kolla hur man skulle göra.... :) Jag krånglade med det ett par gånger men beslutade mig sen att strunta i det och springa på känsla och på tidigare riktlinje där jag borde hålla runt 6.10 tempo och fixa pulsbandet sen i lugn och ro istället. 
Jag valde en runda jag inte sprungit på ett tag, genom Torred där de får sätta stängsel runt tomterna för att inte vildsvinen ska förstöra trädgårdarna!!

Det är så mysig väg att springa men det är med lite skräckblandad förtjusning jag ger mig in där....har aldrig sett ett vildsvin i verkligheten men skulle gärna göra det....på lagom betryggande avstånd...:)
Nu var det inte tidig morgon utan närmare lunch och människor och bilar var i rörelse så vildsvinen gömde sig förmodligen i skogen och inget syntes till. Jag kom ner mot Kullavik och vek där av hemåt. Efter 15 km började min löparmage ge sig tillkänna. Det är märkligt för det kan gå långa perioder utan problem alls och sen sätter den igång varje runda. Jag tycker ändå jag har rätt bra koll på hur/vad jag ska äta eller dricka innan.....Nåja, jag fick stanna till en stund, njuta av utsikten över havet och köra lite plankan tills den lugnat sig och jag kunde springa vidare igen. 



Rundan var lite kortare än jag trodde så det fick bli en extra runda i parken för att få ihop 21 km som jag planerat och eftersom jag vill avsluta så nära en passerad kilometer som möjligt så blev det 22 km. Nöjd och belåten tog jag en lång dusch och njöt av middag på altanen för första gången den här säsongen. Äntligen känner man att sommaren är nära! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar