26 januari 2016

Gött trött på söndagskvällen :)

Är Gött trött men ändå full av energi på samma gång! 

Det har varit en grym helg fylld av aktiviteter och den började med en tidig lördagsmorgon på Hamra golfbana. Jag smög upp innan familjen vaknade, åt min supergröt som jag kokar av havregryn med ett ägg i slutet av kokningen. På med chiafrön, en mosad banan, kanel och mjölk. Jag packade sedan ned kaffe och smörgås för lite energipåfyllning i spåret och gav mig av. Hamra ligger bara 13 km från oss så det går snabbt att köra dit. Det var riktigt fina spår och ett par minusgrader. 


    Havet :)



Jag stakade iväg i det fina föret och kilometerna flöt på. När jag höll högervarv blev hela slingan ca 8 km. Underbart efter att ha snurrat runt runt på 1 km spår i Skidome.
Efter en mil stannade jag för lite kaffe och smörgås och sen bar det av igen. Efter 2 mil var det dags att åka hem för att hinna duscha, äta och ladda om inför Icebug Winterrun som jag skulle springa kl 17 tillsammans med Jenny och Helena från Rootcamp. Jag skulle inviga mina nya Icebug löparskor och med 2 mil skidor i benen och nya skor visste jag redan innan att det inte skulle bli någon rekordmil. Men det viktigaste ett sånt här lopp är inte tiden utan det är att ha roligt. Och det hade vi! Jenny och jag tog bussen in till Liseberg där vi mötte upp Helena. 

Vi tände reflexerna vi hade på oss, för man skulle ha ljus och reflexer då budskapet var "Light up your city". Vi tjoade igång och kom överens om att vi springer i Rootcamp anda. Tillsammans och utomhus! Sagt och gjort, startskottet gick, eldar brann på sidorna när vi tillsammans med ca 2000 andra löpare sprang genom ett vintrigt Liseberg, småpratade med varandra och njöt. Det är alltid en häftig känsla med lopp, oavsett om det är ett stort eller litet lopp. Trampet av fötter från alla som springer, alla hejande människor vid sidan om och musiken som spelas längs banan. Loppet var två varv på en 5 km lång bana och gick lite inne på Liseberg och lite utanför. Vid en backe hade SEAT ett spurtpris för de som var snabbast upp för den ca 200 m långa backen men det var så trångt så det fanns inte en chans i världen att man ens skulle kunna försöka spurta upp där.
Det är en go känsla när man de sista kilometerna obehindrat springer och pratar med varandra medan andra runtomkring flåsar som blåsbälgar. Då vet man att den träning man ägnar sig åt gör nytta och ger resultat. Målet är ju inte att vinna utan att orka och må bra under loppet, och i vardagen över huvud taget. Det är därför jag gör allt det här jag gör, för att jag mår bra av det! Det ger mig energi, jag mår bra och jag har roligt :) Mina nya Icebug levererade och jag kände mig trygg på snön och på isfläckarna. De blir grymma både på traillöpning och Rootcamp under vintern och våren! 
Efter loppet bjöds det på Gulaschsoppa och öl. Jisses så gott det var. Jag är ingen öldrickare men den mellanölen måste jag säga smakade oerhört gott. När vi ätit och tjötat en stund kom stora sonen med flickvän och hämtade oss. Fantastiskt skönt att få skjuts hem, ta dusch nummer två för dagen och sedan få sätta sig vid dukat bord till middag nummer två som mannen förberett. 
Ja då blir väl söndagen vilodag då tänker ni, och så skulle man ju kunna tänka om det inte var för att vi bor i Göteborg! Vi är ju inte bortskämda med allt för mycket snö här och enligt väderleksrapporten är det töväder på gång. Så vilodag, det får bli en annan dag! Upp igen i morse innan familjen vaknat, återigen äta min boostade gröt och iväg. Idag var det dimmigt, grått och fuktigt.... 

Jag märkte direkt att spåren var blötare och för varje stund som gick blev det sämre och sämre i spåren. Nåja, det vet vi ju vid det här laget att det kan vara kassa förutsättningar även på Vasaloppet så jag gav inte upp. Pannbensträning är alltid nyttigt, och så teknikträning förstås....
Teknik, teknik, teknik....Jag försökte tänka på det vi fick lära oss på teknikkursen. Tyngdöverföring, rörliga höfter, distinkt stavisättning och släpp igenom staven hela vägen. Alltså, stakning och stakning med frånskjut funkar fint men den klassiska åkningen känns som jag krånglat till lite. Har liksom tappat "min" åkstil.... Efter 15 km vågade jag inte åka mer med risk för att förstöra skidorna eftersom mer och mer gräs och jord fläckvis kom fram i spåren. När jag kom hem blev det frukost nummer två samtidigt som vi tittade på Vinterstudion  med längdskidor i klassisk stil. Perfekt! Nu kunde jag stilstudera proffsen! Men....proffsen åker ju sådär som jag tänker att jag åkte förut. Innan jag började krångla med tekniken. Jag menar inte att jag åkte lika bra som proffsen men jag har kämpat nu för att inte lyfta skidan så mycket där bak, men de lyfter ju ganska mycket i bakåtkicken. Jag har hittat ett par bra klipp på Youtube som jag ska stilstudera lite mer. Det gäller ju att ha så energisparande teknik som möjligt när man ska åka långt. 



Efter söndagens runda var jag oerhört hungrig och det var gött att komma hem lagom till familjen skulle äta en sen frukost. Resten av dagen fylldes med fotboll för lillkillen, matlagning, middag ich familjemys. Och några maskiner tvätt förstås :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar