06 januari 2016

Mysteriet är löst..,

Det är början av januari, det är kallt men fortfarande ingen snö här i Göteborg. Min granne och väninna är sugen på att köpa rullskidor och jag erbjöd att hon kunde prova mina först för att känna lite på det. Solen sken från en klarblå himmel och även om det var 8 minus, vilket faktiskt är riktigt kallt här i den fuktiga luften så var det fantastiskt härligt ute. 

Vi gick 4 min hemifrån ner på banvallen där det är plan mark och alldeles underbart vackert! Jag tröttnar aldrig på den här vyn, just när man kommer ner och havet öppnar sig framför en. Vet inte hur många bilder jag har just här :)

Nåja, på med skidorna och staka på. Nu hade jag sedan sist bytt trugorna till särskilda rullskidetrugor på mina gamla stavar. 

Såg dock ingen skillnad på själva spetsen och kände heller ingen skillnad. Rasp, rasp blev det hela tiden vid stavisättningen. Ett par män kom åkande och hejade glatt där vi stod och det sa tick, tick i varje stavisättning för dem. Vad är problemet?! Sätter jag i staven för löst? Min väninna satte på sig skidorna och det blev samma sak för henne. När vi står där får vi plötsligt samma tanke. Hon börjar säga det jag just började tänka "Sitter de åt fel håll?"
Jag vände staven och provade. Tick, tick, tick.....haha, jösses vilken skillnad! Nu hände ju nåt! Det märkliga är att det raspade lika mycket innan jag bytte trugorna så min fundering är om de satt fel från början och att vi sedan satte dessa åt fel håll när vi satte dem så som de gamla satt.... 

Hur som helst, oavsett vilket så är jag lycklig! Nu är koden knäckt och jag kommer att kunna utnyttja mina rullskidor! Det kändes roligt och när jag stakade iväg en bit kunde jag dessutom känna att jag fick upp pulsen. Göööött!!! Det blev dock inte så lång åkning för vi hade andra saker inplanerade och detta var bara test, plus att händerna blev verkligen iskalla i den kylan. För att åka när det är så kallt gäller det att sätta fart och få upp värmen direkt. Jag stakade hem, värmde loss och vred om trugorna och nästa gång kommer det att gå galant :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar