14 januari 2016

Grymma och mumsiga energibars :)

Jag har provat några varianter utan att bli riktigt nöjd men den här gången var det en riktigt bra variant jag dök på. Jag har hämtat grunden från kocken Fredrik Nyléns recept och sedan ändrat lite i ingredienserna. 

Ingredienser
Ca 250 g torkade frukter och bär. Jag använde dadlar, aprikoser och russin.
1,5 dl kokande vatten
1 dl rapsolja 
Ca 50 g hackade cashewnötter 
Ca 200 g havregryn                                   Ca 1 dl kokos

Jag skriver ca för man kan ju ha i mer av nåt och mindre av nåt annat om man så önskar. Jag kommer nästa gång även att blanda i chiafrön och vill också testa med lite fin kakao eller någon bra mörk choklad. 

Hur som helst, skär den torkade frukten och bären i småbitar och häll över det kokande vattnet över frukt och bärblandningen. Mosa lite med en gaffel innan du ställer den att vila några timmar eller över natten.

Mixa med stavmixer tills det blir slätt och lägg det sedan i en kastrull där det får koka upp med oljan tills det blandats väl. 

Ta av kastrullen från värmen och blanda i nötter, havregryn och kokos. 


Fördela smeten i en form, ca 20 x 15 cm, funkar fint även med större form eftersom smeten är fast så den inte flyter ut. Platta till smeten så det blir slätt och grädda ca 20 min i 180 grader.

Direkt den kommer ut, skär upp den i valfri storlek och låt den svalna i formen. 

De ska hålla ca 2 veckor i kylen i försluten burk och de kan även frysas! 

När jag bjöd på dessa på Rootcamp Academy mumlades och funderades det..."Mmm....hmm...kanel...? Äpple...?" 

Näe....jag har varken äpple eller kanel i :)

"Äppelpaj, men det smakar ju äppelpaj!" utbrast de. Och det får man ju ta som ett gott betyg, vem gillar inte äppelpaj liksom :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar