31 januari 2016

Vilken energiboost på söndagsmorgonen!!!!

06.20 söndag morgon, kaffebryggaren pluttrade igång samtidigt som väckarklockan ringde. Kanske inte en tid alla väljer att gå upp en söndag men jag älskar det! När man väl kommit upp, sippar på lite kaffe och känner att kroppen vaknar redo för en lång dag. Den här söndagen hoppade jag över frukost, tog bara på mig skidkläderna, hällde kaffe i min grymma termosmugg och tog med den sedan kvällen innan packade väskan med frukosten i. Jag blandar havregryn, chiafrön och kanel i en burk och sen är det bara att tillsätta vatten så är det riktigt gott som det är utan mera tillbehör. Det tog inte så lång stund att göra mig i ordning och strax efter 7 svängde jag in vid Skidome. 10 varv tänkte jag köra innan frukost. Det är 1 mil och 500 m. När jag kom ut i arenan hade bara en annan person precis börjat åka. Det var nyspårat och till och med lite för perfekta spår. Men det var bra glid och även fästet funkade så vallningen var optimal. Undan för undan fylldes det på med folk men spåren höll dig fortfarande kanon så efter 10 varv ville jag inte avbryta. Jag kör 2 varv till tänkte jag, då är det inte heller så mycket kvar om jag kör 20 varv totalt. Efter 2 varv till var jag ändå inte redo för paus, visst kände jag hungern komma smygande men jag hade fortfarande energin och tekniken satt som en smäck idag. Fick liksom till allting med ett gött flyt. Bra frånskjut, tyngdöverföring, bra tajming med stavisättning på rätt ställe och jag gled framåt med bra balans. 12 varv blev 13...14...15....tanken på 25 varv kom upp och då tänkte jag att 16 varv är bra innan paus för då är det mindre än 10 kvar till 25....16 varv blev 17....18....19....och där bestämde jag mig för att köra 30 varv. Min lite sjuka hjärna tänkte då att jag kan inte pausa vid 19 utan då får jag köra 21 varv så det är mindre än 10 kvar efter paus.... Och så fick det bli. Eftersom varje varv är 1050 m blev det 22 km innan frukost. Ett gott kvitto på att kroppen orkar en hel del utan så mycket uppladdning och det är också bra att träna på det ibland, att vänja kroppen att prestera även utan kolhydrater. Även om den oftast gör bättre ifrån sig med lite uppladdning i förråden :)
Det var i alla fall gott att pausa en stund och värma min gröt i micron som finns där, sippa på lite kaffe och ringa hem för att säga god morgon till familjen och stämma av hur planen för resten av dagen ser ut. Sen var det på det igen. Ville inte pausa för länge och spåren började bli lite moddigare. Ändå fortfarande bäst av alla gånger jag varit där. De har sänkt temperaturen till -4,5 istället för -2 som det var tidigare och den skillnaden gör mycket för hållbarheten när det är många åkare i spåren. 

Älskar mina nya vantar som min man köpte till mig i Kanada! Jag är så lättfrusen om händerna men nu behöver jag inte frysa även om det är kallare! Och Lekis avtagbara stavremmar är grymma!

Kurvorna är de som tar mest stryk i Skidome och i en kurva kom en man upp jämsides med mig och sa med ett leende "Ja då är det bara att börja om då." Och det är just lite så det är när spåren börjar bli uppkörda, man stannar upp, får på många ställen "gå" i svängen och så börja om på raksträckan som följer. Efter 30 varv, 31500 meter så kände jag mig nöjd. Hungern började göra sig påmind igen och jag längtade hem till familjen och frukost nummer 2 :) Lyxade till bilresan hem med en Nude...läskande och god!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar