Fyll i din mailadress för mail vid nya inlägg :)

30 mars 2014

En present som denna....

...........kan ju göra en glad fast mannen är på tjänsteresa i USA för fjärde veckan i rad. Han hade ett litet gästspel hemma förra helgen och hade då med sig dessa skönheter!


I lördags blev det en liten nätt provrunda på knappt 5 km. Är lite rädd att ha för bråttom med att "springa in" dom eftersom jag gjort det misstaget en gång och fick stora problem med löparknä. 
Dom kändes dock fantastiskt bra, lätta, bekväma och snygga :-)
Eftersom jag blöder på en tå när jag kommer upp i sträckor över milen med mina andra skor så gick jag upp rejält i storlek på dessa. 2 storlekar större än mina vanliga skor gör att jag själv tycker dom ser ut som Långbenskor, men för andra ser dom helt normala ut har jag fått höra så det var la bra det då:-)
Jag kommer att behöva den storleken för att minska risken för totalförstörda tår under maran.....

Det är många rön om man behöver springa in skor eller inte men jag utgår från min egna erfarenhet och väljer att ta det vackert i början. Det som så mycket annat handlar ju om en vanesak och att man belastar nya muskler, leder och ligament precis som man gör när man gör ovana rörelser och får träningsvärk eller överbelastningsskador.

Ett utdrag från www.loparhalsa.se säger så här:

Problemen uppstår när man springer i skor som foten/benet/kroppen inte är van vid. Det skapar ovana belastningar och vävnadsreaktion som kroppen försöker att läka; inflammation. Man behöver således träna in sig på nya skor. Ett annat problem uppstår om skon står i konflikt med foten; till exempel en för smal häl till en bred häl eller en sko med låg överdel till en fot med hög vrist, eller en smal skoläst till en bred fot. När man prövar skor bör dessa absolut kännas bra vid löpning redan i affären. Dagens moderna skor är oftast av syntetmaterial som inte ger med sig lika mycket som naturmaterial, något som gör att de tar längre tid att ”springa in” (det vill säga att de anpassar sig till foten), vilket ökar risken för att utveckla skador. 
Jag har kollat min fot och har ett högre fotvalv och springer något mer på utsidan foten vilket kallas supination. Dessa skor ska vara bra för att balansera upp supinationen i min fotisättning.

Är lite sugen också att testa barfotaskor, typ Vivobarefoot!

http://www.vivobarefoot.com/se

Men jag tror inte att jag ska mixtra för mycket innan Marathon. Känns bra att vänta med det och prova sen. 
Det positiva med barfotaskor är att det stärker fotens leder och muskulatur så i längden tror jag det är jättebra att träna även med den typen av skor!

Det var en kort runda men go runda där Killingsholmen fick ett litet besök. Inga båtar ilagda ännu, men det är nära nu :-)


Vilken härlig helg det har varit där man verkligen känner att våren är på väg med stormsteg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar