06 mars 2014

Först en halvmara och sen barnkalas....

....frågan är vad som var jobbigast?! 
Skämt åsido:-) 
Den här helgen var nog lika händelserik som förra!

Lördagen fylldes av besök i leksaksaffären för presentköp till lilla kusinen med efterföljande 2-årskalas hos lilla kusinen. Alltid lika mysigt att ses även om vi bara bor 400 m från varandra! 
Jag har ju inte min familj här i Göteborg så jag är oerhört tacksam att ha en underbar svärmor och lika underbara svågrar och svägerskor. Min man har två bröder och en syster, det är hon som bor 400 m bort, och med respektive blir vi åtta vuxna som gillar att umgås med varandra. Hur vanligt är det tro, att SÅ många syskon med familjer trivs ihop? Tacksam!!!

På söndag blev det så äntligen dags för ett långpass! Jag har inte fått ihop 2 mil på flera veckor så jag har längtat efter att känna hur kroppen känns! 
Jag gav mig av ner mot havet i ett lugnt 6-minuters tempo som ganska snabbt gick ner till 5.50 och 5.45 fast jag tänkt att jag skulle hålla mig runt 6 minuter men det är svårt när man har ett tempo som liksom sitter i benen. 
Vid 9 km var det något som hände! Benen var lätta som fjädrar och fram till 18 km ungefär kändes det som jag svävade fram. Gick liksom inte att hålla igen! En underbar känsla och klockan visade på ett 5.30 tempo och strax därunder ibland. Vid 18 km lutade det lite segt uppför och kilometrarna började ta ut sin rätt. Jag höll ändå ett hyfsat tempo för att sedan sista kilometern innan halvmaran var nådd öka igen och lägga in slutspurten så klockan stannade på 2.00.58.
Visst, målet är en snabbare sluttid än jag haft på tidigare halvmaror, men för en lugn träningsrunda en söndag förmiddag precis i början av mars så kändes det som att man är med i matchen inför vårens lopp:-)

Efter en go dusch och lite mat åkte jag iväg och kompletterade godispåsar till eftermiddagens kalas medan mannen förberedde lokalen, grillen mm.
Vid 15.30 kom så 20 glada förväntansfulla barn redo för äventyrskalas med skattjakt!

Vi har en grymt bra lokal i området där vi bor som man kan hyra för kalas. Där började vi med att släppa in dom med Sean Banan och andra godingar i högtalarna. Det var som att släppa ut ett gäng kalvar på grönbete! Vilken energi! Efter ett par inomhuslekar grillade vi korv utanför lokalen, delade in dom i två lag och drog ut på skattjakt. Två skattkistor fyllda med godispåsar var nergrävda på två olika ställen. Snabba och duktiga barn hade inga problem att hitta rätt och gräva upp skatten. Bra teamwork!

Puh....ett lyckat kalas men oj så trött man blir av att hänga med i tempot på dessa härliga ungar:-)
Kvällen avrundades med ett glas vin, Salmalax och en god sallad tillsammans med mannen. 

På måndag blev det vilodag med ärenden på lunchen och tisdagen körde jag några 5-minuters intervaller i 4.30 tempo. Det känns verkligen att dom långa intervallerna är nyttiga för att få in ett nytt tempo i benen! Testa vet jag och berätta gärna vad du tycker :-)
Onsdag, ja då var det dags för nya äventyr men det förtjänar en egen story!
Hopp o hej! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar